Sual: Namazda takke takmak, sarık sarmak yerine geçer mi?
Cevap: Namazlarda erkeklerin takke takması sünnet, terki mekruhtur. Sarık sarmak ise müstehabdır. Hadis-i şerifte “Sarık ile kılınan namaz, sarıksız kılınan namazdan 70 kat daha sevabdır” buyurulmuştur. Sarık sarma imkânı varken sarmazsa, müstehabdan mahrum kalır. Fitne çıkmaması için evde kılarken sarılabilir. Dışarıda özür sebebiyle saramazsa, takke sarık yerine geçer (Buğyetü’l-Müsterşidîn).
Sarığın şekli hakkında çeşitli rivayetler vardır. Beyaz, yeşil veya siyah olması müstehabdır. 1,5 metre uzunluğunda bir karış eninde beyaz bir tülbend bezi sarık olabilir. Ayakta, kıbleye karşı, sağdan sola doğru sarmak, sararken salavat getirmek, omuzların arasına bir karış ucunu sarkıtmak edebdendir. Takkenin ve kefiye gibi bir örtünün üzerine sarılır. Açık başa sarık sarıp, başın üstünü açık bırakmak mekruhtur. Tevsîm, yani sarığın ucunu arkadan iki kürek kemiğinin arasına sarkıtmak da müstehabdır. Bunun ölçüsü ve şekli hakkında ulemâ farklı bildirdi. 2,5 karış olması meşhurdur. Âlimler uzun, avam daha kısa uzatır denilmiştir. Hazret-i Peygamber’in tevsîm yapmadan sarık sardığı da nakledilmiştir. (Berika-Hayâ bahsi)
Sual: Evde namaz kılarken sarık sarmamız lâzım mıdır?
Cevap: Müstehabdır. Nitekim hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: “Sarıkla kılınan 2 rek’at namaz sarıksız kılınan 70 rek’at namazdan efdaldir” (Deylemî, Ebû Nuaym); “Nafile veya farz namazı sarıkla kılmak, sarıksız kılınan 25 namaza bedeldir. Sarıklı bir Cuma ise, sarıksız 70 Cumaya bedeldir” (İbni Asâkir); “Sarık, küfürle iman arasında ayırd edici bir alâmettir. Onu sarana, her dolaması için, kıyamet günü bir nur ihsan olunur” (Taberânî, Bâverdî); “Sarık takınız; hilminiz artar. (Çünkü güzel giyinmek insanı vakara sevkeder ve hafifliklerden uzaklaştırır.) Melekler, bu alâmetleriyle görünür” (Taberânî); “Sarıklar Arapların taçlarıdır. Onu bıraktıktan sonra izzetlerini de yitirirler” (Beyhekî, Deylemî).
Sual: Âlim olmayanın cübbe ve sarık giymesinin caiz olmadığı doğru mudur?
Cevap: Sıradan bir kimsenin yeni geniş âlim elbisesi ve âlim sarığı ile gezmesi caiz değildir. Hem kibre sebep olur; hem edebe mugayirdir; hem de insanların yanlış düşünmesine yol açar. Eskiden hükümet bunu men ederdi. Bu zamanda Müslüman sarık ve cübbe ile gezmemelidir. Fitne olur. İslam kıyafeti ile alay edilmesine sebep olur; bu da cahillerin imanının gitmesine sebebiyet verebilir. Şer’î sınırlar içinde ve bulunduğu yerin örfüne uygun giymelidir.
Tavsiye Yazı –> Tasavvuf yolunda nasıl ilerleyebilirim?