Sual: Gayrimüslimin sattığı et yenir mi? Darülharbde yaşayan bir müslüman et alırken nelere dikkat etmelidir?
Cevap: Her kâfirin, müslümandan satın aldığını söyleyerek verdiği eti yemek caizdir. Mecusiden, mürtedden satın aldığını söylerse, yenilmez. Zira, bu sözleri dünyalık işleri haber vermektedir. [Çünkü, eskiden kasablar kendileri kesip satarlardı.] Bu eti satın almış ise, bey’ (satış) batıl olmaz. Semenini (bedelini) kâfire öder. Bu eti müslüman veya mürted kesti derse, inanılmaz. Zira, bu söz din işini haber vermektedir. Kâfirin, fasıkın, muamelattaki sözü kabul edilir. Diyanattaki sözü kabul edilmez. Diyanatta âdil bir müslümanın sözü kabul edilir. Mülk zail olması için haber verenin 2 kişi olması lazımdır. Fasıkın ve hâli bilinmeyenin muamelattaki haberinin doğru olup olmadığı (Teharri) edilir, araştırılıp, kendi zann-ı galibine göre hareket eder. 1 âdil bir suya temiz derse, diğer âdil necis derse, tâhir kabul edilir. Biri ete tâhir derse, diğeri necis derse, necis kabul edilir. 2 adilin sözü 1 adile tercih edilir.
Tahtavi “rahime-hullahü teâlâ”, (Merakı’l-felah) haşiyesi başında, (Teharri) faslında diyor ki [Darülharbdeki veya ıssız bir yerdeki] bir ete, bir âdil müslüman, bunu mürted kesti derse, diğer bir âdil müslüman ise, bunu müslüman kesti derse, yemesi helal olmaz. Çünkü, bu hayvanın kendiliğinden ölerek veya dinsiz keserek, vurarak leş olması asıldır, esastır. Müslümanın ahkâm-ı İslamiyyeye uygun kestiği anlaşılınca [veya zannedilince, yemesi helal olur. Darülharpte müslüman kasap aramalı. Bundan, bu niyetle satın almalıdır.] helal olur. Bu misalde, müslümanın kestiği anlaşılmamış, esas olan haramlık devam etmiştir. Müslümanların ve dinsizlerin karışık olduğu bir yerde, ele geçen eti, müslümanın kestiği anlaşılmadıkça, yemesi helal olmaz. Çünkü, haram olması asıldır, esastır. Haramlığın gitmiş olduğu ise, şüphelidir. Müslümanlar çok ise, yemesi helal olur. Bir suyun necis olması şüpheli ise, temiz kabul edilir. Çünkü, suyun aslı temizdir. Malı haram ile karışık olanın bu malını satın almak, alınan haram malın kendisi olduğu bilinmedikçe, caiz olur. Çünkü, malının aslının nasıl olduğu bilinmemektedir. Bunun için, bundan satın almak mekruh olur.) [Sığır, koyun, tavuk gibi eti yenen hayvanların etlerini yemek helal olması için, ahkâm-ı İslamiyyeye uygun kesilmeleri lazımdır. Yani bir müslümanın veya ehl-i kitabın kesmesi ve keserken Allah ismini söylemesi lazımdır. Ahkâm-ı İslamiyyeye uygun kesilmeyen hayvan leş olur. Bunun etini yemek ve satmak haram olur. Hayvan kesenlerin ve satan müslümanların bunu iyi bilmeleri lazımdır. Et satın alırken, bunun nasıl kesildiğini sormak lazım değildir. Çünkü müslümana hüsn-i zan olunur.]