16 – Ey Oğul! Abdest alırken, mestlerin üzerine meshetmek için, 2 elini su ile ıslatıp, ayağının parmakları ucundan ellerin parmaklarını açarak başlar, topuğuna kadar meshedersin. Ayakları yıkayarak abdest alıp mestleri giydikten sonra, abdest bozulduğu andan başlayarak, 24 saat içinde, mest üzerine meshedilebilir. Seferi olan için bu müddet, 3 gün 3 gecedir.

Topuklar ile ayakları örten, ayakkabıya ve aba terliğe mest denir. Mestlerin ikisi üzerine, abdest alırken meshedebilmek için, bunları abdestli iken giymiş olmak lazımdır. Ayakların parmakları ucundan başlıyarak, yanlardaki topuk kemiklerini aşmak üzere, ıslak 3 el parmağı ile çizerek üzerleri sığanır. İçinde ayak olmayan kısma yapılan mesh sahih olmaz. Mukim olan (seferi olmayan), 24 saat, misafirin ise, 3 gün 3 gece sonra, mestleri çıkarıp, ayaklarını yıkayarak 1 kere abdest alması lazımdır. Bu müddetten önce, mestin birisi ayaktan çıkınca, abdestli ise, yalnız ayaklarını yıkar. Malikide mesh müddeti, cünüp oluncıya kadardır. Ayakları yıkamak, mest üzerine meshten daha çok sevaptır. Abdest alırken, mest üzerine mesh, kadın ve erkek için, her yerde, bir özür olmadan caizdir. Gusülde, mest üzerine mesh, caiz değildir. Mestin bir saat yürüyebilecek şeyden yapılmış olması lazımdır. Tahta, cam veya bezden yapılmış mest üzerine meshedilmez. Bir mestte, 3 ayak parmağı kadar delik olmaması lazımdır. Yürür iken açılmayan uzun yarık zarar vermez. 2 mestteki delikler toplu hesap edilmez. Necaset ve avret mahalli hesabında ise, toplanırlar. Mestin su sızdırmaması lazımdır. Ayak parmakları olmayan kimse, meshedemez. Bir ayağı kesik olan, diğer ayağındaki mest üzerine meshedemez (Feyziyye).

Mesh müddeti, 24 saattir. Mesti abdestli olarak giyip, abdest bozulduğu zaman başlar. Mestli olarak sefere çıkanın müddeti 3 gün ve 3 gece olur. 1 gün 1 gece meshetmiş olan misafir, mukim olunca, bunlara meshedemez. Bir mestin üzerinde 3 el parmağı kadar yeri bir kere meshetmek şarttır. Yaş bez, sünger sürerek, su dökerek de mesh olur ise de, sünnet sevâbı hâsıl olmaz. 3 parmağı, konçtan parmaklara veya sağdan sola veya bir parmak ile 3 kere mesh sahih ise de, sünnete muhaliftir. Mestin biri ayaktan çıkınca, 2 ayağı da yıkamak lazım olur. Mest üzerine giyilen çizme, lastik bot üstüne meshedilebilir. Çizme çıkarılınca, altındaki mestin mesh zamanı değişmez. Bir meste su girip, ayağın çoğu ıslanırsa, ayakları yıkamak lazım olur. Başlık, eldiven, [parmaktaki oje], peçe, [kaplama diş] üzerine mesh yapılmaz.

Malikide mestin altını ve üstünü tamamen meshetmek lazımdır. Bunun için, yaş sağ el ayası, sağ mestin ucuna konup topuğa doğru çekilir. Sol el ayası da, altına konup, çekilerek, topuğun 2 tarafı baş ve küçük parmaklar ile kavranır. Sonra, sol el ayası sol mestin üstünden ve sağ el ayası altından çekilip, kavranır. Mestin tâhir olması, malikide de farzdır.

Kırık kemik üzerine bağlanan tahtaya [alçıya], cebire denir. Yaraya sarılan beze [Flastere] Isabe denir. Kan aldırmak, sülük tutunmak, iğne yaptırmak, düşmek gibi bir sebep ile yaralanarak, çıban çıkararak, kemiği kırılarak, sargı sardıran kimse, yarayı sıcak su ile de yıkayamaz, meshedemezse, üzerindeki şeyin çoğunu bir kere mesheder. Sargı arasında kalan deri de meshedilir. Bu mesh için bir müddet yoktur. Yara iyi oluncıya kadar mesh olunur. Önceden abdestli sarılmış olmaları şart değildir. Bir ayağı yıkayıp, diğer yaralı ayağa mesh caizdir. Yara iyi olsa bile sargıyı çözmek, kanamaya, ağrıya sebep olursa, mesh zamanı bitmez. Yara ıslanırsa, sargının meshi batıl olmaz. Sargı değiştirilirse, yenisine mesh lazım olmaz. Bunlara ve başa ve mestlere mesh için niyete lüzum yoktur. Yara, yarık gibi şeyler üzerine konan ilaç, merhem, pomat gibi şeylerin çıkarılması zarar verirse, bunların üstü yıkanır. Su zarar verirse, üzerleri mesh olunur. Mesh dahi zarar verirse, mesh de terkedilir. Diğer 3 mezhepte de böyle olduğu için, başka bir mezhebi taklit etmeye imkan yoktur.

En Çok Okunan Yazılar

Tavsiye Ettiğimiz Temel KitaplarMeâl Okumak Câiz Midir? Ehl-i Sünnet İtikadı Nedir? Ehl-i Sünnet Olmanın Şartları Nelerdir?Her Gün Okunması Gereken Çok Mühim Bir DuâSeyyid Abdülhakîm Arvâsî Hazretleri ve Tasavvuf Terbiyesi Sultan Vahideddîn Hân'a Dâir Sualler