KABİR ÂLEMİ:
Şerhu’s-Sudûr bi-Şerhı Hâli’l- Mevtâ ve’l-Kubûr
(Ölülerin Hallerini Açıklamakla Gönüllere Açıklık Getiren Kitap)
Celâlü’d-Dîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr
es-Suyûtî eş-Şâfiî (ö.911/1505)
Mukaddime
Allah’a sonsuz hamdler olsun ki; istediğini gaflet uykusundan uyandırmış, sevdiğini en yüce derece ve makamlara yükseltmiş, yükünü ondan alıp, onu yanına Alem-i Beka ve Berzaha nakletmiştir.
İhlas kaftanına (kefenine) bürünmüş bir şahadetle Allah’tan başka ilah olmadığına, şeriki bulunmadığına şehâdet ediyorum. Yine şehadet ediyorum: Muhammed (aleyhi’s-sâlâtü ve’s-selâm) Onun kulu ve rasulüdür. En şerefli bir din ile göndermiş ve kendisine en kerim bir şekilde dost olmuş. Ona ve yüce âl ve ashabına salat ve rahmet olsun. (Amin) .
Bu kitap ruhların şiddetli bir iştiyak ile Öğrenmek istediği Ber-zah (1) âlemi hakkında yeterli ve dertleri giderecek malumatı içine almaktadır.
Bunda şu konulan işledim:
Ölümün fazilet ve durumu, ölüm meleğinin ve yardımcılarının sıfatları, sekeratta ölünün basma gelen durum; ruhun bedenden ayrılıp Allah’a yaklaşmasından sonraki hali, ruhun diğer ruhlarla toplanması ve bundan sonra bir yerde yerleşmesi, kabrin durumu, ölüyü sıkıştırması, fitnesi, azabı ve darlığı, kabirde faydalı olan şeyler.. Bütün bu konuları bu kitapta zikrettim. Ölüm hastalığının başlamasından ta haşirde sûra üfürülünceye kadar olan bütün bu merhalelere açıklama getirdim. Bu konuda merfu’ (2) hadislerden, mevkuf! (3) ve maktu’ sözlerden naklettim. Bu naklimi hadis kitaplarından ve mûtemed hadis İmamlarından araştırarak yaptım. (Tezkiretû’l-Kurtubi) ‘de olan kısmı da tenkih (4) ve tahric (5) ile beraber onda olmayan bir çok fazlalıkları da yazdım. !
Eserin adını (Şerh us-Sudur bi Şerhi Hâli’l Mevta ve Ehli’l Kubûr) (Ölülerin Hallerini Açıklamakla Gönüllere Açıklık Getiren Kitap) koydum. .
Ümid ediyorum ki, Allah ömür verirse biri kıyamet alâmetleri hakkında, diğeri diriliş halleri, kıyamet, Cennet ve Cehennem hakkında geniş olarak bir iki kitap buna ilâve edeceğim. Allah bunu minnet ve keremiyle gerçekleştirsin
Ebû Naym, Mücahid’den, arkalarında dirilecekleri güne kadar bir berzah vardır. mealindeki ayeti kerime hakkında şöyle rivayet etmiştir: Ayette bahsedilen berzah, ölüm ile diriliş arasıdır.
(1) Berzah dünya ile ahiret arasında olan ve ruhların onda beklediği alemin ismidir. Lügatte berzah (aralık) demektir
(2) Merfu’, senedi Peygamber (aleyhisselam) ‘e kadar yükselen hadis demektir
(3) Mevkuf senedi sahabelerde duran söz demektir
(4) Tenkih: Elemek (5) Tahriç hadisi senediyle rivayet etmek demektir
(5) El-Mü’minun, 100