Sual: Ağaç aşılamakta şer’en mahzur var mıdır?
Cevap: Peygamber efendimizin aleyhiselâm ağaçların aşılanarak daha iyi mahsul elde edilmesini teşvik hususunda hadis-i şerifleri vardır. Nitekim “Malın hayırlısı aşılanmış hurma bahçesidir” buyurmuştur. [İmam Ahmed] Asr-ı saadette sahabe-i kiram hurma ve diğer ağaçları aşılayarak daha iyi mahsul elde etmişlerdir. O halde ağacı kendi cinsinden daha iyi bir ağaçla aşılamakta bir mahzur yoktur. Bu Kur’an-ı kerimde yasaklanan fıtratı değiştirmeye girmez. Ağacın bir dalını başka bir ağaç ile aşılamak da câizdir. Bu takdirde aşılanan kısım başka bir ağaç sayılmaktadır. Nitekim İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki: Bir ağacın dalını başka bir ağaca aşıladıktan sonra, bu ağaçtan yemem diye yemin eden kimse, o aşılanan daldan yese, yemini bozulmaz. Çünki bu artık ayrı bir ağaç sayılır.(Yemin bahsi) Bitki tohumlarını önceden melezleyerek daha iyi bir mahsul almayı temin etmek de ağacın daha iyi bir ağaçla aşılanması gibidir.
Hayvanların kendi cinsleriyle döllendirilerek daha iyi bir cins elde etmek de câizdir. Ancak ayrı hayvan cinslerinin birbiriyle döllendirilmesi câiz değildir. İşte bu Kur’an-ı kerimde yasaklanan fıtratı değiştirmeye ve tabiattaki düzeni bozmaya girer. Peygamber efendimiz bunu tasvip etmemiştir. Nitekim Peygamber efendimize bir katır hediye edilmişti. Ona bindi. Hazret-i Ali radiyallahu anh kendisine: “Eşekleri atlara aşırtsak da bunun gibi katırlar elde etsek olmaz mı?” dediğinde “Bunu (şeriatın bu meseledeki hükmünü) bilmeyenler yapar” buyurdu. Bu hadîs-i şerif Ebû Dâvud ve Nesâî’de vardır. Fakat kendiliğinden böyle melezleşmiş hayvanları meşru şekilde kullanmak mahzurlu değildir. Nitekim Hazret-i Peygamber katıra binmiştir.
Tam İlmihâl Seâdet-i Ebediyye Kitabını Okumak İçin Tıklayınız.
Tavsiye Yazı –> Yüzük Takmaya Dair Sualler