CEMAAT İLE NAMAZIN FAZİLETİ
Bir kimse, cemaat ile iki rekat namaz kılsa, yalnız 27 rekat namaz kılsa, yine cemaat ile kıldığı 2 rekatın sevâbı ondan ziyadedir.
Bir rivayette, yalnız 1.000 rekat namaz kılsa, yine cemaat ile kılınan 2 rekatin sevâbı daha ziyadedir. Cemaat ile namaz kılmanın sevâbı çoktur. Bunlardan birkaçı beyan edilmiştir:
1- Müminler bir araya geldikte, birbirlerine muhabbet hâsıl olur.
2- Cahiller alimlerden namazın meselelerini öğrenirler.
3- Bazısının namazı kabul olur ve bazısının olmazsa, kabul olanların hürmetine, kabul olmayanların namazı dahi kabul olur.
Hadis-i şerifte, (Ey ümmetim ve Ashâbım! Sizin için iki yol koydum: Biri Kurân-ı azim-üş-şan, diğeri sünnetimdir. Bunlardan gayri yol tutan kimse, ümmetim değildir!) buyuruldu. [Abdülgani Nablüsi, Hadika’nın 99. sayfasında diyor ki (Allahü teâlâ, İslamiyetin bir kısmını Kur’ân-ı Kerîm ile bildirdiği gibi, bir kısmını da, Peygamberinin “sallallâhü teâlâ aleyhi ve sellem” sünneti ile bildirmiştir. Resûlullahın sünneti, Onun inandıkları, söyledikleri, yaptıkları, ahlakı ve birinin sözü veya işi karşısında susması [böylece kabul ettiğinin anlaşılması]dır.) Bu hadis-i şerif, (Edille-i şer’iyye) den ikincisini göstermektedir.]
NAMAZDA İMAMET
Ve dahi, imama uyanlar 4 nev’dir. Bunlar, Müdrik, Muktedi, Mesbuk, Lahık diye anılırlar.
1- Müdrik, iftitah tekbirini imam ile birlikte alana denir.
2- Muktedi, iftitah tekbirine yetişemeyene denir.
3- Mesbuk, imam rekatlerin birini veya ikisini kıldıktan sonra uymuş olana denir.
4- Lahık, iftitah tekbirini imam ile beraber almış, fakat sonra, kendisine hades vaki olduğundan, abdest alıp, tekrar imama uyana denir. Bu kimse, yine evvelce olduğu gibi, kıraatsiz, rüku ve sücud tesbihlerini ederek namazını kılar. O kişi, eğer dünya kelamı söylememiş ise, imamın ardında gibidir. Lakin, camiden çıktıktan sonra, pek yakın yerden abdestini almalıdır. Çok ileriye giderse, namazı fasid olur diyen vardır.
Bir kimse, mescide geldiğinde, imamı, rükuda bulsa ve rükua yetişeyim diye acele edip, iftitah tekbirini rükua inerken alsa, imama uymuş olmaz. İmamı, rükuda buldukta, imama uymaya niyet edip, tekbiri ayakta tekmil edip, sonra rükua gider ve imamın beli ile beraber olup tesbih ederse, o rekate uymuş olur. Ama rükua inerken, imamın beli doğrulsa, o rekate yetişmiş olmaz.